Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Jumaat, 14 Februari 2014

Owh Rendang Ayam!

Assalamualikum...

     Semalam baby teringin nak makan Rendang Ayam dan Nasi Impit dari hasil masakan air tangan mama die... bile dipikirkan rasa cam leceh jew nak cari bahan dan nak masak lagi! tapi tah kenapa terasa baby nih nak makan dengan hasil tangan mama die sendiri.hehe So balik keje terus pergi pasar malam blakang rumah mencari bahan2 untuk masak rendang. Tapi kebetulan plak mak jemah tak sempat nk snap gambar bahan2 nye... cume sempat snap rendang yang telah SIAP!muahahaha  so lets chekout bahan2 resepi masak RENDANG AYAM:

Bahan A:-
1/2 Ekor Ayam
1 Cawan Kotak Kecik
1 Sudu Kerisik 
1 helai daun kunyit (dihiris halus)
1keping asam 
 Garam secukup rasa

Bahan B (Dikisar):
2 bawang besar
2 ulas bawang putih
2 batang serai (Dihiris Halus)
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
8 tangkai cili kering
5 biji cili api
Maaf gambar tak quality sebab pakai hp cap hayam!haha
Cara Masak :
1. Memula korang basuh ayam tuh buang la ape yang patut dan kalau korang tak nak bagi ayam tuh bau korang leh letak tepung gandum untuk bagi hilang kan bau die, so lepas tuh korang basuh balik ayam tuh sampai bersih.
2. Bagi Bahan B tuh korang kene kisar/blend semua nya lepas tuh bahan tuh korang leh terus masukan ke dalam kuali bersama santan dan ayam tadi(jangan masukan kerisik,daun kunyit dan garam dahulu). Masak sehingga ayam lembut dan kuahnya sebati.
3. Selepas itu masukan daun kunyit, kerisik dan garam sekali dan kacaukan sehingga rata. dan sesuaikan rasa nya okey! Tggu sehinggga kuah menjadi pekat (saya jenis suka yang berkuah jadi saya lebihkan air sedikit) dan taraaaaaa DAH SIAP! 

So resepi aku simple dan buat pengetahuan korang ini adalah masakan rendang pertama tau yang aku buat! hahaha akhirnya alhamdulillah menjadi, Suami pun suka(sampai licin hingga menjilat jari tau) dan baby pun suke hokey!hehe

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...