Jumaat, 23 Disember 2011

Duit BARu weyyy

Salam..

  hey korang2..sehat x? hah nih den nak citor pasal duit kertas baru dengan duit syiling yang akan dilancarkan! korang de tengok berite x pasal tuh? ri tuh ak tengok kat tv brape eh(lupe daaa) pasal duit kertas dan duit syiling baru nih lah akan dilancarkan tahun depan..warghhh menarik color duit kertas tuh tau..klau korang tengok setiap duit kertas tuh ade lain2 gambar yang diorang letak!dengan bertemakan 'KEUNIKAN MALAYSIA' untuk perubahan 2012..

RM100
Gambar Duit kertas RM100 nih ialah Taman Kinabalu di Sabah, dengan Gunung Kinabalu yang hebat dan agung (iaitu gunung tertinggi di Asia Tenggara) dan pembentukan batu mercu batu kapur yang menakjubkan di lembah Gunung Api, yang ditemui di Taman Negara Mulu di Sarawak. fuhhhh dasyattt:)


RM50

Gambar duit kertas RM50 ini
gambar kelapa sawit dan bioteknologi dipaparkan sebagai satu ikon ekonomi yang sedang berkembang pesat dan boleh dibanggakan.! ye lah kite kat malaysia nih kan banyak kelapa sawit! masyukkk ooo..hihi

RM20
Gambar Duit kertas RM20 nih unik! sebab sebelum nih mane de keluar duit kertas sekeping RM20 kan?(ade ke eh) teruje bile ak tengok duit kertas tuh! Ok Duit kertas baru RM20 ini memaparkan gambar dua spesies penyu terkenal dan hanya dijumpai di perairan Malaysia iaitu Penyu Karah (Eretmochelys imbricata) dan Penyu Belimbing (Dermochelys coriacea). hurmmm see Penyu Karah mudah dikenali melalui muncungnya dan Penyu Belimbing pula mempunyai kulit yang keras dan tujuh jaluran pada cangkerangnya.:)

RM10
Gambar duit kertas RM 20 berwarna merah ini memaparkan Hutan Tropika Malaysia.  diletakan gambar sepesis Rafflesia Azlanii..

RM5
 Gambar duit kertas RM5 ini bertemakan hidupan liar dan memaparkan gambar burung enggang. Burung  yang menarik, bersayap lebar dan berekor panjang yang boleh ditemui di negeri Sarawak yang turut dikenali sebagai ‘Bumi Kenyalang’.

RM1
Gambar duit kertas RM1 nih masih mengekalkan gambar WAU..Wau di belakang wang tersebut tetapi dengan rekaan dan bentuk baru.Permainan wau merupakan sukan tradisional yang popular di Malaysia terutamanya di Kelantan dan Terengganu.




DUIT SYILING MALAYSIA SIRI KE-3
Siri duit syiling yang bertemakan Keunikan Malaysia ini memaparkan motif-motif seni kraftangan tradisional dan keindahan flora dan fauna negara.Motif sulur kacang pada duit syiling 50 sen amat terkenal kerana sering digunakan oleh para pengukir dalam seni ukiran kayu dan perak mereka. duit syiling 20 sen Motif bunga melur juga sering terdapat pada hasil kesenian dan pertukangan tangan tradisional seperti sulaman dan ukiran perak. Duit syiling 10 sen baharu mengabadikan seni warisan ini dalam bentuk corak anyaman unik suku kaum Mah Meri di Semenanjung Malaysia.Dengan berlatarkan motif sulur kacang, destar siga menjadi corak utama pada duit syiling 5 sen baharu.

hah dengar pelancaran duit2 baru nih 26 Julai 2012..x sabar wey nak tunggu kemunculanye lagi RM20 tuh..hehe

ok bey!peace yawww..:)xoxo

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...